Sport

  • 13 stycznia 2007
  • wyświetleń: 10019

Konkursowa Jazda Samochodem

Konkursowa Jazda Samochodowa jest imprezą popularno-samochodową o charakterze otwartym dla kierowców, którzy nie posiadają szczególnych licencji sportów samochodowych. O szczegółach KJS opowiada Jakub Piechocki, kierowca pszczyńskiego zespołu rajdowego:

Konkursowa Jazda Samochodem


KJS są to imprezy amatorskie, których pełna nazwa brzmi Konkursowa Jazda Samochodem. Zmagania w takich imprezach to pierwszy krok do dalszej kariery rajdowej. W naszym regionie województwa śląskiego cieszą się one bardzo dużą popularnością. Rozgrywane są zazwyczaj w niedzielę i jest duże grono ludzi, którzy kibicują załogom tam startującym. Nie tylko kibice rajdowi, lecz także zwykli przypadkowi ludzie, ponieważ poszczególne próby rozgrywane są w miejscach ogólnie dostępnych np. duże parkingi hipermarketów, place dużych firm itp.

KJS składa się zazwyczaj z jednego etapu i trzech lub czterech sekcji zwanych inaczej pętlami. Każda pętla składa się z trzech lub czterech prób sportowych, na których dokonywany jest pomiar czasu. Pomiędzy próbami są kolejne sekcje drogowe opisane w książce drogowej, które należy przejechać zgodnie z nią. Każde odstępstwo karane jest albo wykluczeniem z rajdu lub karą czasową. Na trasie rajdu znajdują się Punkty Kontroli Czasu (PKC) i Punkty Kontroli Przejazdu (PKP). Na każdym punkcie trzeba się stawić w odpowiednim czasie - zgodnie z kartą drogową. Na każdym punkcie znajduje się kompetentny sędzia, dokonujący wpisu w kartę. W tym miejscu trzeba napisać, że ludzie którzy myślą, że rajd to tylko ściganie są w dużym błędzie.

Załogę tworzy kierowca i pilot. Jego właśnie zadaniem jest dopilnowanie aby stawić się w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie i oczywiście dyktowanie trasy na próbie sportowej. Sukcesu nie tworzy tylko kierowca, jest tylko jedną składową z wielu. Tak samo ważny jest pilot, a może nawet ważniejszy sprawny samochód i jeszcze parę innych czynników.

Zanim wyruszy się na trasę rajdu przechodzi się badanie kontrolne samochodu, wypełnia masę papierów (zgłoszenia itp.). Jeśli start pierwszej załogi jest o 10.00, to od godziny 7.30 trzeba już być na miejscu i wszystkiego dopilnować. Na badaniu kontrolnym sędziowie sprawdzają czy samochód może być dopuszczony do rajdu (np. światła, kaski, wyposażenie bezpieczeństwa, aktualne ubezpieczenie itp.). Jeśli uda się przebrnąć przez te wszystkie rzeczy i jesteśmy dopuszczeni do startu to następuje najprzyjemniejsza część czyli udział w samym rajdzie.

Poszczególne próby to drogi wytyczone z opon i taśm i naturalnych przeszkód (np. wysepki) jak już pisałem trzeba je jak najszybciej pokonać w jak najkrótszym czasie. Każde nieprawidłowe przejechanie trasy powoduje nałożenie kary czasowej. Prędkości osiągane na tych próbach nie są oszałamiające, ale i tak jest mnóstwo frajdy dla początkujących kierowców. Pomiędzy sekcjami następuje przegrupowanie na którym można wymienić się wrażeniami z innymi załogami tak samo pomiędzy próbami w czasie oczekiwania na start.

J.P.

Konkursowa Jazda Samochodem · fot. KJS BESKIDZKI 17.09.2006








Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.